lørdag 10. oktober 2009

Svenske villdyr / Swedish Wildlife

Jeg blir imponert hver gang vi kjører over til huset vårt i Sverige. Når vi svinger av E14 starter et fantastisk skue nesten hver eneste gang. Denne gangen så vi mere enn 10 rådyr og 2 elger på de nesten 30 kilometerne fra hovedveien og opp til huset. I dag kjørte vi til Østersund, og på vei dit fikk vi en hare som sprang i sikk sakk foran bilen i noen 10-talls meter før den kastet seg ut i grøftekanten. Deretter fant vi nok en flokk med rådyr på et jorde nære veien. Og på vei hjem, en flokk med svaner.
I am impressed every time we are driving to our house in Sweden. When we leave the E14 the fantastic view starts almost every time. This time we saw more than 10 roedeer and 2 moose's on the 30 kilometers of way that we have to drive to our house from the main road. Today we went in to Østersund, and there we first saw a hare running zigzag in front of the car, then a herd of roedeer on a field next to the road. And on the way back to the house again, a group of swan's.

Det ser ikke ut til at rådyr og elger vet at det er jakt-sesong nå, de flokker seg rundt veier og åpne marker med ekstrem fare for sitt eget liv. I denne sammenheng må jeg bare nevne rådyr-bukkens adferd, som er helt forkastelig spør du meg. Når han kommer til et jorde med sin lille familie, så sender han "kone og barn" ut på jordet først, og når han ser at det er trygt, tusler han selv etter. Maken til feig mann, en slik en har ikke jeg ønsket å dele livet med nei.
It looks like roedeers and moose's are not aware that there is hunting-season right now, they run around in open fields and along roads with extreme danger of their own lifes. And talking about that, I have to tell you about the ruck (male roedeer), which is complete reprehensive if you ask me. When he arrives a field that looks promising, he sends his "wife and kids" out to see if it is safe, before he dares to go out in the open. What a coward. I would not be with a man like that.

Ellers av dyr jeg har sett her er traner, hauk, rever, ekorn, hjort
Dyr jeg kun har hørt er ulv
Og dyr andre har sett men ikke jeg er bjørner. De er det mange av i området.
Other animals I have seen here are cranes, hawks, foxes, squirrels and deers.
Animals I have only heard are wolfs
And animals I have heard of (others have seen) are bears. There are a lot of bears in this area.

Det er spennende å være i et område som er så dyrerikt, og det jeg ser spesielt på alle dyra jeg har sett, er at de er velfødd. Ingen mangel på mat her nei.
It is exciting to be in a area where there are som much wild-life, and what I see especially on all animals I have seen, is that they are well fed. There are obviously no lack of food here.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar