mandag 5. oktober 2009

Dracula, Vampires and werewolfs


Jeg må innrømme at jeg er litt tiltrukket av det overnaturlige, som Dracula og andre vampyrer samt varulver og lignende skapninger. Ikke skrekk og gru så mye, men heller det som er spennende og farlig tiltrekkende med det hele.
I have to admin I am a bit attracted to the supernatural, like Dracula and other vampires, and werewolfs and similar creatures. Not this bad scary part, but rather the exciting and dangerously attractive part of it.

Jeg har for lenge siden lest Bram Stoker's Dracula og sett et par av filmatiseringene av denne. Ingen av disse har egentlig imponert meg. En annen bra bok er Historikeren av Elisabeth Kostova. Dette er en fantastisk bok dersom du er interesert i emnet. Den følger hele Draculas liv mens han levde, og da som Vlad Tepes (Eller Vlad spidderen). En reell historisk person. Selv om det er mye fiction i boken også. Jeg kunne skrive mye om Vlad, men jeg anbefaler dere å lese boken i stedet.
Long tima ago I read Bram Stokers Dracula and I seen a couple of the films made by this book. The films did not impress me. Another book that is very good is the Historian by Elisabeth Kostova. It is a fantastic book if you are interested in the subject. It follows Draculas life while he was a live, as Vlad Tepes (or Vlad the impaler). A real historical person. Even if there are a lot of fiction in the book also. I could have written a lot about Vlad, but I recommend you to read the book insted.

Nå har det også kommet en bra serie i Pocket format, som heter Udødelig spenning. Her er det overnaturlige i skjønn forening med det menneskelige, med både romantikk, spenning og alle de overnaturlige vesener man kan ønske seg :-)
Now there is also a good series in Pocket format, that is called Immortal excitement. Here you find the supernatural in beautiful unification with the human, with romance, excitement and all the supernatural creatures you can ever imagine :-)

Mere om serien her..... (only Norwegian)

Vampyrer er også blitt veldige "moderne" for tiden, men Twilight-bøkene og filmene, og stadig flere TV-serier om emnet, som Buffy - The Vampire Slayer og Angel. Må innrømme at Twilight ikke var min favoritt første gang jeg så den, men den har vokst for meg, og jeg gleder meg nå til neste film. Aqt Angel er en sexy vampyr er det vel ingen tvil om ;-)
Vampires is very "modern" at the monent, with the Twilight-books and movies, and more and more TV-series as Buffy - The Vampire Slayer and Angel. I have to admit that Twilight wasn't my favourite the first time I saw it, but it has grown on me, and now I have ton admit I am looking forward to the next one. That Angel is a sexy vampire, theres no doubt about it ;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar