torsdag 15. oktober 2009

Rastløse ben / Restless legs

Rastløse ben er noe jeg har vært plaget med siden jeg fikk sønnen min for over 20 år siden. I perioder er det så ille at jeg blir gående rundt på stuegulvet om natten. Når det står på som værst er det faktisk vondt. Det værste er når bena blir rastløse på fly. Er dere klar over hvor mye "tumleplass" man har til bena på fly?? Jeg blir gal, selv på korte flyturer. Jeg har til og med prøvd støttestrømper for fly.
Restless legs is something that have been bothering me since I had my son more than 20 years ago. In periods it is so bad that I have to walk around in the livingroom during the night. And when it is at its worst, it is really painful. The worst thing is when it kickes in when I am out flying. Do you know how much space you have for your feet on a plane?? I am going crazy, even on short flights. I have even tries supportstockings for flights.

I dag skulle det være et innslag om dette i God Morgen Norge, men selvsagt etter at jeg har dratt på jobb.
Today it has been a segment about this on Good Morning Norway, but ofcourse after I have left for work.

Det hadde vært greit å se, jeg gjør kanskje det når jeg kommer hjem, for hvis jeg er heldig har det kommet en ny kur. Jeg har prøvd veldig mye forskjellig uten særlig hell. Og det er alltid noen som kommer med nye ideer.
I would have loved seeing this, and I might do that when I Get home again, because: If I am lucky there is a new cure for this. I have tried a lot of different things without great luck. And there is always someone who has tried something else.

I mine mest ekstreme netter, har jeg vært nødt til å ta smertestillende for å dempe uroen i bena. Det og kulde er noe som ser ut til å dempe plagene, men ingen ting tar de helt bort.In my most extreme nighs, I have taken pain-killers to ease down the pain. That and coolness is the only thing that seems to cut down the restlessness, nothing can remove it.

Selvsagt er ikke dette noe jeg har hver natt eller hver flytur, da hadde jeg blitt enda litt mere gal, men jeg har det ganske ofte, tror ikke jeg har en uke uten...
Of course, this is not something I have every night or on every flight, then I would get even more crazy, but it happens pretty often. I do not think a weeks goes by without one...

Vet ikke om det er arvelig, men min mor har også dette problemet.
I don't know if this is heritable, but my mother also got this problem.

Det foregår akkurat nå en nettprat om emnet som dere kan se her.... TV2 Nettprat
Right now there is a netchat about the subject that you can read here.... TV2 Netchat

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar