lørdag 14. november 2009

Øltesting Jämtlands Bryggeri's ølserie


En ale som har fått mange priser de siste 10 årene. Har en nøttebrunt øl, med lett sprits. Humlelukten er utpreget. Ved smak så kjenner man fremdeles humlesmaken godt, og øllet er veldig bittert. Litt for bitter for min smak. Og ettersmaken er lang. Den siste slurken ble en prøvelse.

Bärnsten 5,0% (rav)
En ravfarget øl (lager), som også har vunnet flere priser. Også her kjenner man humlelukten men ikkek fult så utpreget. Dette øllet har mere maltsmak enn Pilgrim, og dermed litt søtere og ikke fullt så skarpt i smaken. Ettersmaken er akkurat passe lang. Alt i alt ikke så værst en øl.

Fallen Angel 5,0%
Nok en Ale, men denne er noe lysere enn Pilgrim. Humlen er enda mindre utpreget en begge de foregående, og smaken er mildere, akkurat passe bitter, akkurat sånn som jeg liker den. Ettersmaken er god og passe lang til at man kan nyte smaken. Så langt min favoritt. Kanskje ikke en overraskelse at falne engler er min favoritt ;-)
Den andre lager i testen. Og den sterkeste ølen i testen. Den er vel den som har den lyseste farven, litt nærmere en vanlig pils. Lukten er ikke utpreget sterk. Smaken er humleaktiv og litt bitter, men ikke på noen måte ubehagelig bitter. Denne er også veldig god. Så viser det seg at Hell også er en av mine favoritter da ;-)

Kanskje det er flaks, kanskje det skyldes at smakssansene har blitt litt sløvet etter de andre pilsene, men de to siste var de beste, den første var den jeg likte minst. Desto bedre at det bare ble bedre og bedre underveis i testen.

Så, dersom din smak i øl er den sammen som min: Fallen Angel og Hell er absolutt å anbefale. Disse kan du kjøpe på systembolaget i Sverige. De fås dessverre ikke på polet i Norge, og kan heller ikke bestilles så vidt jeg kan se.
SKÅL! CHEERS! PROUST! KIPPIS!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar