onsdag 9. september 2009

Høst storm / autumn gale

Så har vi hatt besøk av årets første høst storm. Jeg synes stormer er fasinerende, faktisk er de fleste naturkrefter fasinerende og årets første storm var ikke noe unntak. Å sitte inne å bare høre hvordan vinden river tak i huset og alle trærne i hagen, og til slutt sovne til lyden av stormen er verdens beste vuggesang.
Then the first autumn gale has visited us. I think storms are fascinating, actually I think all the forces of nature are fascinating and this years first storm was no exception. To sit inside and hear how the wind catches the house and the trees in the garden and finally fall asleep to the sound of the storm is the worlds greatest lullaby.

Samtidig er det litt deprimerende å se at sommeren definitivt er over, og at vi går inn i mot mørketiden: Da er det bra at man har noe å se fram tid. F.eks. en uke på SPA i Tallinn sammen med Hanne, min "svigerinne". Det kan gjøre høsten litt bedre :-) Og så skal man selvsagt ikke se bare mørkt på de kaldere dagene, for høsten er jo også en vakker årstid, men alle de varme fargene og dersom vi er heldige med været så kan man få mange fine dager ennå.
At the same time it is a bit depressing to see that the summer is definatly over, and that we are headed for the dark times. Then it is good to know that you have something to look forward to. E.g. a week on SPA in Tallin with Hanne, my "sister in law". That could really make the autumn a little bit better. And of course, you should not only look at the times to come with a bad eye, because the autumt can be quite beautiful as well, with all the warm colors and if we are lucky with the weather we can have a lot of great days yet.

Dette bildet har jeg lånt fra nettet. Det viser de Norske fjellene i høstfarver. This picture I have borrowed. It shows the Norwegian Mountains in the autumn colors.

Nå kan man bare vente på de større og sterkere stormene, hvor lyn og torden herjer for fullt. Den første lyn og torden stormen har faktisk allerede vært, men jeg fikk ikke oppleve den. Gleder meg til den neste.
Now we can only wait for de bigger and stronger storms, where thunder and lightning strikes fully. The first thunder and lightning-storm has actually already visit the area, but I was not around to experience it. I am looking forward to the next one.

Jeg er ikke en galing som oppsøker farlig vær, jeg sørger selvsagt for at jeg er trygg under disse ekstremværene, for da kan jeg trygt nyte synet og opplevelsen.
I am not a weather maniac that seek dangerous weather, I make sure I am safe to truly enjoy these extreme-weathers.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar