tirsdag 29. desember 2009

Sherlock Holmes


Ikke værst, 2 innlegg på en dag til og med. Men jeg kom på at jeg måtte skrive litt om min siste kino-opplevelse.
Not bad, 2 postings on the same day. But I had to write about my last movie-experience.

Jeg og Bjørn bestemte oss for å se Sherlock Holmes i forigårs, av 2 grunner. Reklamen for filmen fristet veldig, og så den andre åpenbare grunnen, Robert Downey Jr......hmmmm.. :-) (Jeg fortalte selvsagt ikke Bjørn om grunn nr. 2)
Bjørn and me decided to go to see Sherlock Holmes at the cinema the day before yesterday for 2 reasons. The TV-ad's looked promising and the other obvious reason, Robert Downey Jr....hmmm... :-) (I didn't tell Bjørn about the 2nd. reason)

Filmen åpnet ganske tidlig med Sherlock Holmes resonnement for å mest effektivt å sette en motstander ut av drift før han kunne redde "jomfruen" fra den sikre død på offerbenken. I denne filmen er vel Sherlock mere nevrotisk og depressiv enn i mange andre filmer om mannen, og jeg synes Robert gjør en glimrende jobb. Kanskje det faller naturlig??
The movie started quite early with Sherlock Holmes reasoning to most efficiently set his opponent out of circulation before he could save the "virgin" from the certain sactificial death.
In this movie Sherlock is more nevrotic and depressive than in many others about this man, and I think Robert does a marvelous job. Maybe it comes naturally??

Filmen har en passelig mengde med action og spesialeffekter, en liten smule romantikk, humor og ikke minst et plot, som kan virke magisk, men som Sherlock selvsagt avslører som logisk :-)
The movie has just the right amount of action and special effects, a little romance, homour and not at least a case that appear magic, but as Sherlock, of course, reveals as logical :-)

I glimrende samspill med Jude Law som den fornuftige Dr. Watson som er et glimrende motstykke til den nevrotiske Sherlock.
In perfect interaction with Jude Law as the sensible Dr. Watson as a wonderful opposite to the nevrotic Sherlock.

Man får også se den historiske byggingen av Tower Bridge i London :-) Og den nye oppfinnelsen "fjernkontroll"
You can also see the historical building of the Tober Brigde in London :-) And the new invention "Remote control

Jeg anbefaler filmen på det varmeste til alle kjønn og ungdom i alle aldre :-)
I reccoment this movie to all sexes and youths in all ages :-)

Les anmeldelser her/Reviews here:
VG's anmeldelse: her
Dagbladets anmeldelse her
Adressa's anmeldelse her
English review here

1 kommentar:

  1. Har vi sett samme film? :D
    Jeg så denne 28.desember, og jeg gremmes fortsatt over den. Etter 20 minutter satt jeg bare og ventet på å kunne gå ut av kinosalen. Det var ulidelig kjedelig. Slosskampene var meningsløse, og storyen var også temmelig begredelig.
    Det positive i filen var Robert D.jr, samt de første 15-20 minuttene. Da skjedde det noe i filmen. De viste litt morsomme effekter og la egentlig opp til å bli en bra film. Dessverre glemte de fortsette med dette, og resten ble direkte kjedelig.

    SvarSlett