mandag 28. februar 2011

På vei hjem / On my way home

Så er jeg på vei hjemover, er faktisk nesten hjemme nå, alt tatt i betraktning...
I am headed homewards, am actually almost home now, considering...

Etter å ha vært i Milano, Singapore og Hong Kong i jobbsammenheng i totalt 2 uker, må jeg innrømme at nå er det greit å reise hjem. I løpet av disse 2 ukene har jeg hatt 2 fridager. Dvs. dager jeg ikke har reist eller vært på jobb, og disse to dagene brukte jeg på sightseeing og shopping i Hong Kong.
After working in Milan, Singapore and Hong Kong for almost 2 weeks, I have to say I am looking forward to going home. During these 2 weeks I have had 2 days off. That is, days that I haven't been travelling or working. And these two days I spent sightseeing and shopping in Hong Kong.

Og jeg må si, at rent bortsett fra shopping og business, så synes jeg ikke Hong Kong har så mye mere å tilby egentlig. Jo da, de har et aqua-land og Disney-world, men det er ikke helt det samme uten følge med barn. Jeg var på guidet båt-tur rundt havne-områdene og alt damen snakket om var skyskrapere, og hvor mange etasjer som var shopping-senter. Det var nesten ikke annet.
And I have to say, that beside shopping and business, I do not think that Hong Kong offers a lot more. Yes they have an aqua-land and Disney-world, but it is not the same to visit establishments like this without children. I went on a guided boattrip around the harbour, and all the lady talked about what skyscrapers and how many levels of shoppingcenters that was in them. It was hardly anything else.

Jeg var også oppe på The Peak, jo da, utsikten var flott den. Litt disig mens jeg var der da. Men tro det eller ei, også der oppe var det 2 shoppingsenter.
I also visited The Peak, and yes, the view was great. A big misty when I was there. But believe it or not, even up there is was 2 big shoppingcenters.

Selv om man kan shoppe over alt i Hong Kong, så er det to store shoppingområder som jeg fikk med meg. Det ene er Mong Kok, hvor man kan få alt fra merkevarer til kopivarer. Og det er ikke vanskelig å skille klinten fra hveten.
Even though you can shop everywhere in Hong Kong, there are 2 big shoppingareas that I discovered. One is Mong Kok, where you can get everything from branded goods to copu-products. And it is not difficult to tell the difference.

Det andre området er Tsim Sha Tsui, hvor man finner alle de store designerne og noen små, og en haug med andre butikker. Merkevarer er ca. 25-30 lavere priset enn hjemme.
The other area is Tsim Sha Tsui, where you can find all the great desginers, and a few smaller one, and a lot of other shops. Branded goods are 25-30% lower priced than in Norway.

Man kan selvsagt gå på museer, eller andre kulturelle arenaer, men jeg hadde lyst til å se litt tradisjonelt Kina, det har jeg til gode, jeg fant ingen ting. Jeg antar jeg må reise til Kina.
Of course you can go to museums, and other cultural arenas, but I wanted to see some traditional China, I still do, I found nothing. Guess I have to go to China :-)

Men jeg har vært der og opplevd stedet - og har ikke noen hastverk med å besøke plassen igjen, rent privat.
I have been there, done that and bought the t-shirt, but am in no hurry to get back, privately.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar