tirsdag 28. september 2010

Utryddelsen / La Rafle / The Round Up

Jeg fikk gratisbilletter til flere filmer denne uka, og en av de var Utryddelsen (Fr: La Rafle). Denne filmen hadde jeg ikke hørt om på forhånd og jeg leste meg så vidt opp på den på Filmweb sine sider.
I had free cinematickets to a couple of movies this week, and one of them was The Round up (Fr. La Rafle). This movie I've never heard of before, and I read some about it on Filmweb's review-pages.

"Filmen handler om Jødeutryddelsen i Frankrike, sett fra et barns øyne"
"The movie is about the extermination of Jews in France, seen with a childs eyes"

Ikke et særlig trivelig utgangspunkt, og jeg har vel aldri vært særlig glad i Franske filmer heller, men jeg gikk inn i kino-salen med den intensjon at jeg skulle se filmen med et åpent sinn.
Not a very pleasant startingpoint, and I have never been a fan of French films either, but I went into the cinema with an open mind.
Den første timen av filmen viser hverdagen til Jødene etter at Tyskerne har overtatt styringen i Frankrike. Den perioden hvor de måtte gå med den gule stjerna og ble nektet adgang både her og der.
The first hour shows how the everyday life was for the jews when France was controlled by the Germans. From the period where the jews had to wear the yellow star and was denied access here and there.
Den andre halve delen handler om de forskjellige stedene de ble oppbevart fram til de ble sendt til Polen for gassing. Filmen hadde fokus på barna og det gjorde jo at det ble noen følelsesmessige utfordringer underveis, men for å være helt ærlig, det er ikke noe nytt her, og jeg er ikke særlig fan av krigsdrama heller. Til informasjon, på få timer ble nesten 15.000 mennesker samlet inn som kveg, bare noen titalls overlevde. Enda et punkt på lista over hvorfor vi skal hate Hitler.
In the other half the movie tells the story of all the places they were held before deportation to Poland and the gaz-chambers. The film had focus on the children and that of course gave us some challenging moment during the movie. But to be quite honest , there was nothing new, and I am no fan of war-drama's either. For your information, almost 15.000 people was rounded up like cattle, and just approx. 40 survived. Another check in the book on why to hate Hitler.
Dette er filmen for de som ønsker å til stadighet bli påminnet den uretten som ble gjort mot jødene under krigen. Hei Fokens!!! Vi har skjønt det, og vi VET at det var en tragedie av dimensjoner som skjedde de 5 årene fra 1940 - 1945, men vi må gå videre.Det er en forskjell på å ikke glemme, og det å bli konstant påminnet hendelsene.
This is the movie for those who want to be constantly reminded of the injustice that was done towards the jews during the war. Hey there!! We get it!!!! and we know that it was a tragedy of huge dimensions that went down in the period of 1940 - 1945, but we have to move on. It is a difference between not forgetting and be constant reminded.
Filmen var hverken nyskapende, eller viste noe nytt - egentlig. Jeg vil ikke anbefale filmen ut i fra min film-smak, men det er helt sikkert noen som vil se filmen og synes det er bra.
The movie was nothing new - really. I will not recommend the movie out of my movie-taste, but I am sure someone will find it to be good.
Uansett mitt synspunkt på filmen, er jeg overbevist om at mange vil gi den forholdsvis høye terningkast. Kanskje fordi vi ikke skal glemme den tragedien som skjedde i disse årene.
regardless of my opinion about the movie, I am confident that a lot of people will give it high scores, maybe because we are not supposed to forget the tragedy that happended these yars.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar