fredag 24. september 2010

Music and memories


Er det ikke merkelig at av og til hører man en spesiell sang på radioen, så endrer hele sinnstemningen din seg, og man føler seg hensatt til en annen tid, en bestemt situasjon eller man kanskje tenker på en bestemt person som man knytter sammen med den sangen. Ikke bare romantisk men også venner og kanskje også familie.
Isn't it strange that you sometimes hear a special song on the radio, then your complete mood changes, and you feel transferred to another time, situation or your thoughts wonders to a certain person that's connected to that song. Not only romatically but also to friends and family.

Noen av mine sanger som har spesiell betydning for meg er:
Some of the songs that means something to me:

Bright Eyes - Simon & Garfunkel
Når jeg hører denne sitter jeg umiddelbart i et vindu på fritidsklubben i Munkegata i Trondheim, det er vinter og snøen daler ned og blir opplyst av gatelyset utenfor.
Two out of three ain't bad - Meat Loaf er av samme karakter.
When I hear this song I am right away situated in a window in my youthclub in Munkegaten in Trondheim. It is winter, and the snow is pouring down outside in the streetlights.
Two our of three ain't bad - Meat Loaf is another one that gives me the same feeling.

Shandi - KISS
Er fremdeles i Munkegata, men denne gangen er det diskoteket som er i fokus, med diskokula som vi samla inn penger for å kjøpe, glitrende i taket.
Still in the same street, this time the discoteque is the focus, with the disco-ball on the roof, that we collected money to buy - sparkling.

Since you've been gone - Rainbow
Fra den samme tiden, men nå begynner det å bli personer knyttet til de musikalske minnene. Samme med sangen Come Back to me - Uriah Heep
From the same period, but now persons are connected to the musical memories. The same with the song Come Back to me - Uriah Heep

Wish you were here - Pink Floyd
Definitivt personer, og gitarspilling...hmmm....nydelig. Denne sangen nytes best alene, all annen forstyrrelse elimineres ved at jeg lukker øynene og bare nyter.
Definately person-releated memories, guitarmusic....hmmmm....beautiful. This song is best enjoyed alone, all other factors eliminated by closing my eyes and just feel.

Kung Fu fighting - Carl Duglas
:-) Det var tider det, her er en av mine venninner sterkt knyttet til minnene. Det var en morsom tid tidlig i tenårene.
:-) What a time, with this one, one of my friends are closely connected to the memories. It was a fun time, early teenagers.

Donnez moi du feu - Gasoline
Samme periode som over. Men tror ikke vi var helt klar over hva sangen handlet om da vi gaula og sang med.
Same period as above. I do not think we were reaaly aware of what we were singing while we sang along to this song.

What's up - Four non Blondes
Knyttet til den tiden hvor jeg traff min samboer. Vi dansa mye til denne.
From the time where I met my boyfriend/partner. We danced a lot to this one.

Angie - Rolling Stones
Denne sangen er faktisk en av de vakreste jeg vet, og den er knyttet til nabo-gutten, da jeg var liten. Når jeg var frustrert og følte meg urettferdig behandlet, kunne han spille denne sangen for meg. Med andre ord en beroligende sang. Var ikke gamle jenta den gangen, 8-9 kanskje.
This song is actually one of the most beautiful song I know, and it is connecte to the boy next door, when I was very young. When I was frustrated and felt that I wasn't treathed well, he could play this song for med. A calming song in other words. I was young back then, maybe 8-9 years old.

Missing you - John Waite
Denne sangen er ganske enkelt knyttet til en person som var en del av livet mitt i en lang periode.Den er mere knyttet til personen enn mine følelser for denne personen.
This song is simple connected to a person that was a part of my life for a long time. it is connected to the person more than the my feelings towards this person.

Joyride - Roxette
For en tid!!!! Her var det et par år som ble slått ihjel. Denne er knyttet til nattklubben Opera i Trondheim. Nedlagt for lenge siden, men en viktig del av tilværelsen lenge. Mange andre sanger kunne vært nevnt her, jeg valgte signatursangen.
What a time!!! A couple of years was killed here. This song is connected to the nightclub Opera in Trondheim. Closed years ago, but an important part of my life for a long time. A lot of other songs could have been mentioned, but i chose the signature song.


Love is the law - The Seahorses

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar