fredag 23. april 2010

Vulkaner og reising / Volcano's and Travelling

Hei igjen, til dere som fremdeles leser bloggen min. Jo da, jeg vet at jeg ikke har vært særlig flink til å blogge, men her kommer i hvertfall litt informasjon.
Hello again, to the few of you that still reads my blog. Yes, I know I haven't been good lately, updating my blog, but at least I have some info now.

Jeg har vært mye hjemme i Trondheim etter påske, og kjenner nå at det klør litt i reisefoten. I tiden hjemme har jeg brukt en del tid på bachelor-oppgaven, og en del tid på å gå.... Ja gå, jeg har gått til og fra jobb hver dag denne uka, og en del dager forrige uke. Det tar ca. 1 time å gå hver vei - så får jeg trimmet litt og har samtidig et mål å gå til.

I have been home in Trondheim for a while after Easter, and I can feel the itch in my "travellingfoot". The time at home has been spent, among other things, to write on my bachelor-assignment, and I have spent some time walking.... Yes, walking. I have been walking back and forth to work all week, and a few times last week as well. And it takes about 1hour each way - so I do get some exercise and at the same time, have a goal to reach.

Kanskje like greit at jeg har vært "landfast" i Trondheim i det siste. For de som ikke har sett TV, lest aviser eller hørt på radio de siste 2 ukene, så har det vært/er et vulkanutbrudd på Island.
Maybe just as well that I have been stranded in Trondheim lately. For those of you that had not seen TV, read newspapers or listened to the radio lately, there has been/still is volcanic activities on Iceland.

Neste uke skal jeg ut å reise igjen, dvs. hvis vulkanen lar meg få lov da. Hun har visst roet seg ned litt, og da kommer jeg kanskje ut neste uke. Med roet seg mener jeg selvsagt ikke at hun har stoppet, men at hun ikke spyr så mye aske lengre, nå er det lava :-)SÅ gjenstår det å se om nabo-vulkanen bestemmer seg for å sette i gang. Nabo-vulkanen er en mye større vulkan. Denne er en kategori 5 - vulkan, som betyr 10 ganger så kraftig som den som har utbrudd nå. Da tror jeg bil er eneste mulighet gjennom Europa i en tid framover:-)
Next week I am supposed to go out on a trip again, if the volcano lets me. She's been calming down a bit now, and that might give me an opening next week. And by calming down, I do not mean that she's relaxing, but she's not sending ashes our way, but have started to spit out lava now. The biggest fear now is that Ketla, the volcano next to Eyjafjallajökull, normally starts right after and this is a lot more powerful volcano. A category 5 volcano, that means she is 10 times as powerful as Eyjafjallajökul. If so, I guess a car is the only way through Europe for a while :-)
I neste uke skal jeg til Østeriket i noen dager, nærmere bestemt til Wien, og regner med å komme hjem igjen på torsdag. På fredag tar jeg med Bjørn og reiser på en weekendtur til Paris. Det gleder jeg meg veldig til, min første tur til Frankrike, så får jeg krysse fingrene og håpe at vulkanen lar meg få reise :-) Skal blogge litt fra Wien og når jeg kommer hjem fra Paris.
Next week I am going to Austria, more closely to Vienna, and Il wil be back on Thursday night, and Friday morning Bjørn and I will go to Paris/France for a weekend trip. I am really looking forward to that. My first trip to France, and I hope that the volcano will let me go :-) I will blog from Vienna, and I will also blog about Paris when I'm home again.


Jo da, det lammer flytrafikken, det lammer hoteller som ikke får gjester, passasjerer står på flyplasser over hele verden og kommer seg ikke hjem. Charter-turister for litt lengre ferie, og lange bussreiser hjem. Men det er da litt spennende også, at natrukreftene viser seg fram på denne måten??? Kan ikke noe for at jeg synes det er litt kult jeg :-)
Yes, It paralyzes the air-traffic, it paralyzes hotels that do not get visitors, passengers are left stranded at airports all over the world, not able to get home. Charter-tourists get a longer vacation and/or long bus-trips home. But it is kind of exiting as well, that the power of nature shows off like this??? Can't help thinking it is kind of cool :-)

Et morsomt bilde som beskriver situasjonen godt.
A funny picture that describes the situation well.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar