torsdag 11. november 2010

Hjem til jul / Home for Christmas


Jeg fikk gratisbilletter til kino igjen, denne gangen til en eksklusiv førpremiere på Bent Hamer's film Hjem til Jul. Filmen er basert på Levi Henriksens novellesamling "bare mjuke pakker under treet"
I received some complimentary tickets for a movie again, this time for a exclusive pre-premiere for Bent Hamer's movie Home for Christmas. The movie is based on Levi Henriksen's Short story-collection "Only soft presents under the tree"

Før visningen ble vi presentert for Bent Hamer selv, som forklarte litt om filmen og samtidig sa selv at de har brukt jula for alt den er verdt i denne filmen, er historiene er like ekte dersom man tar jula bort fra historiene.
Before the movie Bent Hamer himself was presented for us. He explained the movie and said that they have used the Christmasfeeling for what it is worth in this movie, but that the stories are just as real if they had removed christmas from the equation.
Jeg må innrømme at jeg ikke hadde de store forventningene til filmen, og jeg hadde nok ikke kjøpt billetter til den, men jeg er glad jeg gikk på førpremieren, for uten den hadde jeg vært en opplevelse fattigere.
I have to admit that my expectations for the movie was not very high, and I would most likely not buy tickets for it, but I am glad I went, because without this I would be one experience short.

Filmen starter i Kosovo, med en mor og hennes to barn. Den fortsetter med en mann som allikevel ikke forlater sin kone for sin elskerinne, en gutt som velger å tilbringe juleaften sammen med sin muslimske venninne, en mann som ikke får møte sine barn i julen, en dranker som bestemmer seg for å dra hjem, en lege og hans frue og til sist et flykningepar som får et barn på juleaften.
The movie starts i Kosovo, with a mother and her 2 children. It continues with a man that will not leave his wife for his mistress, a boy who would rather spend Christmas eve with his muslime girlfriend, a man that is ot allowed to see his children during Christmas, a drunk that decides to go home for Christmas, a doctor and his wife and a refugee-couple that gives birth to a baby - also that on Christmas eve.

Alle disse historiene har noe varmt over seg, de har et element av overraskelse og humor, ikke minst i egenskap av historien om den forsmådde barnefaren og hans handlinger.
All this stories gives you a warm feeling and have some surprise and humour, especially in the story about the scorned father that are not allowed to see his children, and his actions.

Når filmen var ferdig, satt jeg igjen med forskjellige følelser. Jeg hadde en god følelse, var litt trist og samtidig med en åpenbaring om at alle historiene hver for seg var litt tynne, men de ble så finurlig smidd sammen at hele filmen faktisk ble bra.
When the movie was over I had more than one feeling. I felt good, a bit sad and I recognized that all stories separately gave a thin story, but together they were very good.

Adresseavisen ga den terninkast 4, og jeg er litt enig - kanskje også oppimot 5. Jeg anbefaler fimen for alle som vil ha en koselig og overraskende film i førjulstida.
The newspaper Adresseavisen gave the movie 4 on the dice, I agree to some degree, but maybe even 5. I recommend the movie for everyone who wants a nice and surpricing movie in this pre-Christmas time.

Trailer

Hjem til Jul / Home for Christmas
VG review
NRK Review


2 kommentarer:

  1. "novelle" = "short story"
    "roman" = "novella"

    SvarSlett
  2. Hvis du skal pirke, "Anonym", bør du i hvert fall ikke surre med begrepene:

    "novelle" = "short story"
    "roman" = "novel"

    "novella" er en betegnelse på en "langnovelle" et sted mellom novelle og roman - Thomas Manns "Tonio Kröger" er et berømt eksempel ... Forøvrig gir dette meg anledning til å nevne Levi henriksen i samme åndedrag som Thomas Mann, men jeg tror nok jeg foretrekker Levi.

    mvh

    El-Aleph (som ikke har google konto og derfor også er Anonym)

    SvarSlett