onsdag 6. januar 2010

Kaldt / Cold

Det er kaldt denne uka, og det er meldt kaldt også framover. Veldig kaldt. I dag våknet jeg til 21 minusgrader, og var veldig glad jeg hadde motorvarmer og kupevarmer i bilen.
Its cold outside this week, and it is forecasted even more cold weather. Very cold. Today I woke up to 21 very cold degrees, and I was very happy I had a an engine heater and a cabin warmer in my car.


Selv om jeg bor i et varmt hus, er det nå kaldt nok også for oss. De ovnene vi har klarer ikke å holde temperaturen over 20+ innendørs nå. Så før vi gikk til sengs i går, fylte vi opp vedovnen slik at det bare var å føre lighteren inn og tenne på i dag tidlig. Det hjalp litt, var litt varmere når jeg kom ut av dusjen.
Even though I live in a warm house, it is cold enough also here. Our ovens can't keep the temperature inside over 20 without help. So before we went to bed we put some wood in the fireplace, so that when I woke up I just had to light the fireplace and it was a bit better when I came out of the shower.




Det er på slike kalde dager at jeg lurer på hvorfor jeg bor så langt nord. Kanskje den lille andelen av portugiser i meg lengter sørover til sol og varme...?
It is on cold days like this I wonder why I live so far up north. Maybe the little portoguese part of me is looking for the southern part of the world and some sun and heat....?

På Røros ble det i dag målt 41 minusgrader - dobbelt så mye som her....brrrrrr...og en kollega målte 42 ved bilen sin i dag tidlig.
At Røros it was measured 41 minus degrees - twice as much as here...brrrrr.... and a colleague measured 42 close to his car this morning.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3451107.ece


Året har startet med ny giv, jeg skal ned noen kilo, og er godt i gang med å redusere kalori-inntaket, men jeg ønsker også å komme i gang med trening, kanskje til helgen :-). Er ikke aktuelt å trene utendørs med turer og slikt å i allefall. Jeg er altfor frossen til det.
This year has started fresh, I will loose some pounds, and are well started with reducing the calories and I would like to start some training as well, maybe this weekend :-) It is not any change of getting me outside for long walks right now. I am too cold for that.




En annen ting er jo også at vi nå er inne i den mørkeste tiden på året. Her i Trondheim har vi nå ca. 4,5 timers dager. Og fordelen med at det er så kaldt er at de 4,5 timene er fylt med sol. Nydelig vintersol. Så jo da, det finnes bra ting med vinter og kulde også. Jeg ser jo sola ut av kontorvinduet.
Another thing is that we are in the darkest time of the year. Here in Trondheim we have only 4,5 hours of dayligh. The advantage of the cold weather is that the 4,5 hours are filled with sun. Beautiful wintersun. So yes, there are good things connected to winter ond cold weather as well. I can see the sun from my office window.




Gleder meg til at det er lyst når jeg drar til jobb og fra jobb. Livet føles så mye lettere da :)
I am really looking forward to the time when it is daylight when I go to work and when I leave. Life always feels a bit better then :-)


Dette er et bilde fra Trondheim som jeg fant på internett. Nydelig.
This is a picture of Trondheim that I found on internet. Beautiful.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar